top of page

Comenius 2011 - 2013

Nasz projekt był wielojęzyczny i wielopłaszczyznowy. Językiem projektu był język angielski, ale duża część przygotowywanych przez partnerów materiałów była dwujęzyczna, czyli angielsko – włoska, grecka, turecka, bułgarska, estońska, hiszpańska, portugalska, polska. Polska część projektu (Od Grosika do Złotówki – współpraca z Fundacją Kronenberga i inne) była prowadzona w języku polskim.

 

Rozpoczęliśmy realizację projektu we wrześniu 2011 (Projekt Edukacji Finansowej Comenius zakończyliśmy w czerwcu 2013), natomiast niektóre części projektu są realizowane w tym roku szkolnym (Od Grosika do Złotówki) i będą w roku szkolnym 2014/2015.

 

Cel projektu:

  • Kształtowanie umiejętności zrozumienia, kompetencji i odpowiedzialności finansowej.

  • Znajomość waluty używanej w różnych krajach europejskich.

  • Historia pieniądza.

  • Zrozumienie potrzeby wykorzystywania banknotów i monet do kupowania towarów.

  • Poznanie możliwych  źródeł pozyskiwania pieniędzy.

  • Rozwijanie świadomości istnienia potrzeby zarabiania pieniędzy.

  • Poznanie celów, do których wykorzystujemy pieniądze.

  • Poznanie słownictwa, pozwalającego na rozmowę na temat zakupów, pieniędzy, banków.

  • Zrozumienie potrzeby wydawania pieniędzy na codzienne wydatki.

  • Zrozumienie tego, że musimy zapłacić za to, co kupujemy.

  • Wartość pieniędzy i proces przetwarzania wykonywanej pracy w pieniądze.

  • Poznanie różnic w poziomie życia w różnych krajach europejskich.

  • Zrozumienie potrzeby oszczędzania, aby zaspokoić swoje potrzeby.

  • Uświadomienie różnicy między potrzebą, a zachcianką.

  • Kształtowanie postawy  konsumenta świadomego swoich praw  i odpowiedzialności.

  • Nauczenie odpowiedzialności za własne wybory konsumenckie.

  • Rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez procesy kupowania, przeliczania pieniędzy itd.

  • Rozwijanie talentów plastycznych poprzez wykonywanie różnorodnych projektów (np. świnki-skarbonki, modele monet, kart bankomatowych, bankomatów).

  • Poszerzanie słownictwa i umiejętności rozmowy na tematy związane z finansami.

  • Poznanie kultury, obyczajów, podstawowych zwrotów, waluty, charakterystycznych produktów żywnościowych dla krajów biorących udział w projekcie.

  • Porównanie cen podstawowych produktów i zarobków w krajach europejskich w przeliczeniu na Euro i Funty brytyjskie.

 

W ramach programu nasi uczniowie wykonywali wiele ciekawych projektów:

Financial Education in Schools and Kindergratens - Edukacja Finansowa w szkołach i w przedszkolach

 

Drugi projekt europejskie skierowany był do dzieci w wieku 4-12 lat. Miał on na celu rozbudzenie świadomości finansowej wśród najmłodszych, ze szczególnym uwzględnieniem:

  • planowania wydatków,

  • umiejętności oszczędzania

  • umiejętności inwestowania

oraz kształtowanie wiedzy o finansach w krajach partnerskich.

 

W czasie trwania programu współpracowaliśmy z placówkami partnerskimi z: Bułgarii, Estonii, Grecji, Włoch, Irlandii Północnej, Polski, Hiszpanii, Turcji oraz Anglii.

W trakcie programu spotykaliśmy się z przedstawicielami szkół współpracujących dzieląc się doświadczeniami:

bottom of page