Comenius 2011 - 2013
Nasz projekt był wielojęzyczny i wielopłaszczyznowy. Językiem projektu był język angielski, ale duża część przygotowywanych przez partnerów materiałów była dwujęzyczna, czyli angielsko – włoska, grecka, turecka, bułgarska, estońska, hiszpańska, portugalska, polska. Polska część projektu (Od Grosika do Złotówki – współpraca z Fundacją Kronenberga i inne) była prowadzona w języku polskim.
Rozpoczęliśmy realizację projektu we wrześniu 2011 (Projekt Edukacji Finansowej Comenius zakończyliśmy w czerwcu 2013), natomiast niektóre części projektu są realizowane w tym roku szkolnym (Od Grosika do Złotówki) i będą w roku szkolnym 2014/2015.
Cel projektu:
-
Kształtowanie umiejętności zrozumienia, kompetencji i odpowiedzialności finansowej.
-
Znajomość waluty używanej w różnych krajach europejskich.
-
Historia pieniądza.
-
Zrozumienie potrzeby wykorzystywania banknotów i monet do kupowania towarów.
-
Poznanie możliwych źródeł pozyskiwania pieniędzy.
-
Rozwijanie świadomości istnienia potrzeby zarabiania pieniędzy.
-
Poznanie celów, do których wykorzystujemy pieniądze.
-
Poznanie słownictwa, pozwalającego na rozmowę na temat zakupów, pieniędzy, banków.
-
Zrozumienie potrzeby wydawania pieniędzy na codzienne wydatki.
-
Zrozumienie tego, że musimy zapłacić za to, co kupujemy.
-
Wartość pieniędzy i proces przetwarzania wykonywanej pracy w pieniądze.
-
Poznanie różnic w poziomie życia w różnych krajach europejskich.
-
Zrozumienie potrzeby oszczędzania, aby zaspokoić swoje potrzeby.
-
Uświadomienie różnicy między potrzebą, a zachcianką.
-
Kształtowanie postawy konsumenta świadomego swoich praw i odpowiedzialności.
-
Nauczenie odpowiedzialności za własne wybory konsumenckie.
-
Rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez procesy kupowania, przeliczania pieniędzy itd.
-
Rozwijanie talentów plastycznych poprzez wykonywanie różnorodnych projektów (np. świnki-skarbonki, modele monet, kart bankomatowych, bankomatów).
-
Poszerzanie słownictwa i umiejętności rozmowy na tematy związane z finansami.
-
Poznanie kultury, obyczajów, podstawowych zwrotów, waluty, charakterystycznych produktów żywnościowych dla krajów biorących udział w projekcie.
-
Porównanie cen podstawowych produktów i zarobków w krajach europejskich w przeliczeniu na Euro i Funty brytyjskie.
W ramach programu nasi uczniowie wykonywali wiele ciekawych projektów:
Financial Education in Schools and Kindergratens - Edukacja Finansowa w szkołach i w przedszkolach
Drugi projekt europejskie skierowany był do dzieci w wieku 4-12 lat. Miał on na celu rozbudzenie świadomości finansowej wśród najmłodszych, ze szczególnym uwzględnieniem:
-
planowania wydatków,
-
umiejętności oszczędzania
-
umiejętności inwestowania
oraz kształtowanie wiedzy o finansach w krajach partnerskich.
W czasie trwania programu współpracowaliśmy z placówkami partnerskimi z: Bułgarii, Estonii, Grecji, Włoch, Irlandii Północnej, Polski, Hiszpanii, Turcji oraz Anglii.
W trakcie programu spotykaliśmy się z przedstawicielami szkół współpracujących dzieląc się doświadczeniami: